بازاریابی عصبی یا نوروماتیک
نوشته شده توسط : ساحل

ارتباط علم عصب شناسی با فروش یک واقعیت صریح است امروزه در بازار کسب و کار بیشتر بر روی سیستم عصبی و احساسی مشتری تمرکز شده است .

تحریریه سایت دکتر رضا دبیری – نقل از چگان، یکتا از جدیدترین علوم و در ضمن زنجیره دانشگاهی که حاصل یکپارچه کردن چندین دانش و رشته دانشگاهی است مبحث یا علم بازاریابی عصبی یا نورومارکتینگ(neuromarketing) است. در این نوشتار کوشش می شود که توضیحی درخصوص علم و دودمان بازاریابی عصبی/عصب پایه یا نورومارکتینگ ارائه شود و مفاهیم و کاربردهای آن روشنگری داده شود.
علم و تکنیک های نورو مارکتینگ به شکل حرفه ای و امروزه آن بیش از یک دهه دیرینگی ندارد، البته به کارگیری تکنیک ها و علوم مانند سالهاست که وجود دارد. به بیان ساده می توان گفت که نورو مارکتینگ ترکیبی از علوم مدیریت(با زیرمجموعه های بازاریابی، تبلیغات، ارتباطات، طراحی محصول)، علوم عصب شناسی و روانشناسی است.
در راستی در نورومارکتینگ کوشش می شود که با بهره گیری از علوم روانشناسی و تکنیک ها و طریق های روانشناسی، در کنار استفاده از افزارها و تکنیک های عصب شناسی و در ضمن دانش مدیریت و تکنیک ها و طریق های آن، رفتار مصرف کنندگان، خریداران نهفته و مشتریان مطالعه شده و طبق آن طراحی های محصول، کانال های توزیع، چیدمان محصول، تبلیغات، کانال های پیوستگی با مشتریان و کلیه امور مربوط به تجربه مصرف کننده/مشتری از خرید یا به کارگیری محصول/خدمت چهره پذیرد. البته توجه کنید که در طریق نورو مارکتینگ سعی می شود رفتارهای فرد ناشی از ضمیر ناخودآگاه او مطالعه و رسیدگی شود. چون تحقیقات پرتو داده اند که بیش از ۹۰% تصمیمات هر فردی در ضمیر ناخودآگاه او رویداد می افتد.
فلسفه و ریشه شکل گیری علم و رشته بازاریابی عصبی/نورو مارکتینگ ناشی از این نقص در شیوه های سنتی مطالعه و تحقیقات بازاریابی بوده است که هر چند این روش ها علمی و حرفه ای سپریدن دهند اما نمی توانند به این نکته استجابت دهند که مصرف کنندگان طوری که دریافتن میکنند فکر نمی کنند، و طوری که فکر می کنند حرف نمی زنند، و طوری که می گویند عمل نمی کنند.
در نورو مارکتینگ متخصصان و محققان این پهنه از فناوری هایی همانند اف ام آر آی یا تصویرسازی تشدید مغناطیسی کارکردی (FMRI= Functional Magnetic Resonance Imaging) – نوعی روش تصویر برداری ام آر آی است که فعالیت های مغز را رسیدگی می کند- برای سنجش دگرگونی ها در سرنوشت های گوناگون مغز و در ضمن از نوار مغزی برای سنجش کار و جنبش در دسته مشخصی از مغز کاربرد می کنند الی تصمیم گیری ها و سرنوشت های مرتبط با تصمیم گیری در مغز را مطالعه کنند.
ابزارها و روش های بازاریابی عصبی/نورو مارکتینگ بدست بسیاری از کمپانی های تولیدی کبیر بویژه کمپانی های تولید کننده عطر و رایحه، کمپانی های تبلیغاتی و تحقیقات بازار، کمپانی های رسانه ای و فیلم سازی، شرکت های طراحی محصول و بسته بندی باره کاربرد قرار می گیرد.





:: بازدید از این مطلب : 108
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 31 خرداد 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: